Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Eerste dagen in Kenia

De eerste trainingsweek Kenia begon op maandag gewoon in Rotterdam. Maandagavond zou ik samen met Maarten van Zetten naar Kenia vliegen waardoor ik op maandag nog tijd genoeg had om een goede training uit te voeren. Ik besloot 10 x 1000m te lopen op de PAC baan in Rotterdam. Wellicht niet bij een ieder bekend maar PAC is de oudste atletiekvereniging van Nederland en zelfs eerder opgericht dan de nationale atletiekunie zelf. Na een rondje Kralingse Plas inlopen kon de training beginnen, de eerste 1000m ging direct vrij hard in een tempo 3.00 min/km terwijl het idee 3.05 min/km was. De volgende intervallen wat rustigere aan gedaan in het beoogde tempo en de laatste afgesloten in 3.00 min/km. Na het rondje uitlopen stond de teller op 25km. Een zware training dus en een mooi begin van de trainingsweek welke verder zou gaan in Kenia.

Naar Kenia
Op maandagavond vertrokken we om 21.40 uur met de nachtvlucht van Amsterdam naar Nairobi. Vanwege de efficiëntie ben ik een groot fan van nachtvluchten, vaak is het nog wel mogelijk om een paar uur te slapen, ook al is dat met deze vlucht altijd lastig aangezien er net voor middernacht nog een diner wordt geserveerd en vervolgens rond vijf uur in de ochtend weer een ontbijt. Het tijdsvenster om te slapen wordt op deze manier wel erg klein. Even voor zevenen lokale tijd (in de zomermaanden is het in Kenia een uur later dan in NL) kwamen we aan in Nairobi en werden we opgewacht door onze gids welke ons de rest van de dag zou begeleiden.

 

 

 

 

 

 

Eerste dag
Eerst gingen we naar Claire’s Haven, het huis van de gastvriendelijke Eunice, waar we onze bagage konden achterlaten en ons even konden opfrissen. Zij had het programma van de rest van de dag geregeld, met een safari door Nairobi National Park en een lunch bij het in Kenia vrij bekende Carnivore restaurant. We hadden het geluk dat het met een graad of 18 en geen zon vrij koud was in Nairobi en dat de dieren daardoor niet niet hoefden te verstoppen in de schaduw. Bijna aan het begin van de safari stonden we al oog in oog met een leeuwenfamilie en daarna o.a. nog met een giraffe, zebra, krokodil, neushoorn en struisvogel. Met recht dus een beestenboel en zeer goed besteedde tijd. Na de safari gingen we direct door naar het restaurant waar vlees de boventoon voert. We hebben o.a. genoten van struisvogel en krokodil maar ook gewoon van rund, varken en kalkoen. De stierenballen vonden we beiden wat minder… Terug bij Claire’s Haven hadden we mooi nog de tijd om even twee uurtjes te slapen en zodoende wat achterstand in te halen. Daarna snel naar het vliegveld van Nairobi waar rond zeven uur de vlucht wachtte naar Eldoret. Dit liep allemaal super soepel en even voor achten stonden we met onze koffers klaar voor de autorit naar onze finale bestemming Iten. Het viel ons wel op dat de temperatuur met een graad of 14 zeer laag was, daarnaast regende het nog eens fors waardoor we wat angstig door onze koffers keken aangezien die vooral zomerse hardloopkleren bevatten.

 

 

 

 

 

 

 

 

Terugkomst
Na een rit van ongeveer 1,5 uur werden we in het Kilima Resort hartelijk welkom geheten door Koen Raymaekers en zijn Keniaanse gezin. Omdat ik nog geen zeven maanden geleden hier afscheid had genomen was het een feest van herkenning en was het leuk om iedereen weer terug te zien. Na een volledig diner zochten we rond elf uur ons bed op en het was geen verassing dat we al sliepen voordat we ons kussen geraakt hadden.

Eerste training
Op woensdag mochten we eindelijk beginnen met hetgeen we hiervoor gekomen waren: lopen! De eerste training deden we rustig aan, een duurloop van 14km waarin het vooral zaak was om de benen te strekken na een lange reisdag zonder noemenswaardige beweging én te wennen aan de 2400m hoogte. De hoogte gaf mij verrassend weinig problemen. 10 dagen voor vertrek naar Kenia ben ik gaan slapen in mijn hoogtetent waardoor je de hoogte simuleert. Dit werkt dus zeer goed waardoor ik direct kan beginnen met kwalitatieve trainingen. Maarten had er duidelijk nog wat meer moeite mee, de hartslagmeter gaf bijna 30 slagen hoger aan dan gebruikelijk. Ik herkende dit effect direct van de vorige keer dat ik in Kenia was, toen had ik slechts een dag of vier in de hoogtetent geslapen voor vertrek en dit lijkt dus te weinig. Na de ochtendtraining even douchen, op bed liggen tot de lunch, lunchen, terug in bed voor een middagslaapje van 1 a 2 uur en vervolgens weer 15km trainen. Ook deze duurloop ging heerlijk en ik realiseerde me vooral hoe heerlijk het is om te kunnen doen wat je het liefste doet.

Topfit
De vorige keer was ik voor Kenia al vrij fors geblesseerd en leverde iedere training (meer) pijn op. Dit keer ging ik topfit naar Kenia, zonder noemenswaardige pijntjes en vooral vol motivatie om twee hele goede weken te draaien richting het NK marathon in Amsterdam. Na de middagtraining wederom douchen en daarna wachten op het diner. Het ritme van ontbijt, luieren, trainen, douchen, luieren, lunchen, slapen, trainen, luieren, diner en slapen doet een hardloper erg goed. Je merkt dat het herstel van trainingen veel sneller verloopt dan thuis, waardoor je veel meer belasting aan kunt en zo een stap kunt maken in je hardloopprestaties. Op donderdag volgden we vervolgens hetzelfde schema met dit keer een wat langere duurloop van 19km in de ochtend en een wat kortere duurloop van 10km in de middag. Deze blog schrijf ik op het moment dat ik terug ben van de rustige middagtraining en wacht op de masseur die ik nog ken van de vorige keer. Hij vertelde me zojuist doodleuk dat hij 7e is geworden in de (zeer warme) marathon van Senegal in een tijd van 2 uur en 19 minuten….

Publicatiedatum: 19 augustus 2019