Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Evaluatie na marathon van Amsterdam

Inmiddels zijn we al weer drie weken verder na de marathon van Amsterdam. Omdat ik tijdens de marathon geen last kreeg van andere klachten dan de standaard fysieke vermoeidheid merk ik dat het herstel wat langer duurt dan na de voorgaande marathons. Vooral mijn hamstrings en kuiten hebben het duidelijk zwaar te voorduren gehad en schreeuwen vooral om rust. Dit is dan ook wat ik in de afgelopen periode vooral heb gedaan: uitgerust. Op de maandag na de marathon werd ik op kantoor verwend met gebak bij de koffie en een krokettenlunch. Erg leuk
om mee te maken dat de collega’s zowel voor, tijdens als na de race zo supporten. Alhoewel ik op maandag nauwelijks kon lopen heb ik gelukkig geen gebruik hoeven maken van hun aanbieding om mij op een bureaustoel rond te rijden van overleg naar overleg. Wel stond er op deze maandagavond nog een training Human Profiling (aanrader!) gepland waardoor het toch nog een erg lange day after werd. Op donderdag en vrijdag stond er vervolgens een carrierebeurs in Lille op het programma, niet echt een aanrader met een lichaam dat aanvoelde alsof de marathon pas een dag geleden had plaatsgevonden… Op zaterdag vervolgens voor het eerst weer eens gesport: 36km op de racefiets. Direct werd ook weer duidelijk dat hardlopen toch wel een hele gemakkelijke sport is, schoenen aan en gaan. Voor het rondje fietsen was het nodig om mijn Rimonta racefiets weer eens op te snorren, de banden op te pompen, ketting te smeren, remmen te checken en m’n fietskleding te zoeken uit één van de nog steeds niet uitgepakte verhuisdozen. In de tijd welke dit in beslag nam was ik normaal gesproken al weer terug van het rondje hardlopen. Afijn, op zaterdag dus voor het eerst weer eens sportief bezig geweest en op zondag vervolgens voor het eerst weer hardgelopen. 7km maar liefst, van Kralingen naar de Erasmusbrug en terug via de Willemsbrug. Dit rondje voelde zeker niet lekker aan, sterker nog na 3km voelde het weer alsof ik de laatste kilometers van de marathon aan het lopen was. De benen liepen weer vol met melkzuur en ik bedacht me voor het eerst dat het herstel van deze marathon wat langer dan voorheen zou gaan duren. 

Training na de marathon
In de tweede week na de marathon op maandag (8km), woensdag (12km) en vrijdag (12km) gelopen en op dinsdag weer een rondje Rotte gefietst op de racefiets. Een prima tweede week dus na de marathon. In de eerste weken na de marathon is het vooral van belang om weer in beweging te schieten zodat het lichaam de afvalstoffen kan opvoeren die zijn opgebouwd. De ervaring leert dat het zeker niet lekker aanvoelt om rondjes te lopen maar dat dit gevoel na ca twee a drie weken ook weer verdwijnt. Om het risico op blessures zo klein mogelijk te houden is het belangrijk om rustig op te bouwen, naar het lichaam te luisteren, goed te stretchen en het lichaam goed te laten behandelen.

Herstel
Deze blog schrijf ik op zaterdag, bijna drie weken na de marathon. Voor mijn gevoel heb ik deze week amper gesport maar mijn notes leren dat ik op maandag (7km), dinsdag (16km), woensdag (12km), donderdag (13km) en vrijdag (16km) heb gelopen. Omdat het herstel niet echt lijkt door te zetten op vrijdag even contact gehad met trainer/coach Rob en besloten om op zaterdag enkel een rondje te fietsen om de benen los te maken en op zondag vervolgens pas weer een duurloop te doen. In totaal zal ik dan toch al weer ongeveer 80km lopen, een mooie opbouw van 7km, via 32km naar deze 80km. In het achterhoofd zit ook de Zevenheuvelenloop die op zondag 17 november plaatsvindt. Een erg mooie 15km wedstrijd in de herfstachtige Nijmeegse omgeving. De vraag is nog even of ik over een week al weer toe ben aan het lopen van een wedstrijd. Vorig jaar liep ik drie weken na de marathon van Amsterdam al weer een 5km wedstrijd en vier weken nadien deze Zevenheuvelenloop. De 5km verliep toen nog wel goed met een tijd van 15.49 maar tijdens de Zevenheuvelenloop kreeg ik na 10km last van mijn middenrif en stond ik geparkeerd langs de kant. Ik neem komende week op woensdag een beslissing of het verantwoord is om te lopen.

Evaluatie
In de afgelopen weken hebben we ook in alle rust de marathon kunnen evalueren. De uitkomst van deze evaluatie is dat er heel veel zaken goed zijn gegaan in de voorbereiding en tijdens de marathon zelf (geen blessures, lichaam in balans, middenrifklachten onder controle, alle trainingen kunnen doen, Maurten drank tijdens de race, trainingsstages, trainingsschema, voorbereidende wedstrijden, tactiek tijdens marathon) maar dat we ook nog een aantal punten kunnen verbeteren (geen topvorm op moment dat dit wel moet, later stoppen met afbouwen richting de race, laatste wedstrijd voor de race, trainingen op Vaporfly schoenen, langere trainingen nog langer maken, gewicht kan verantwoord naar 61kg). Het feit dat er nog genoeg punten zijn die we kunnen verbeteren heeft mij doen besluiten om door te gaan met het op deze manier bedrijven van de sport. Omdat het vorige driejarenplan bijna is afgelopen heb ik besloten om een nieuw driejarenplan op te gaan stellen met het team. Dit plan is inmiddels in voorbereiding, wanneer hier meer duidelijkheid over is meld ik me natuurlijk direct!

Publicatiedatum: 15 november 2019