Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Een goede voorbereiding is het halve werk

‘Je wordt makkelijker slechter van een training dan beter’. Als je traint, breek je namelijk iets af, in de hoop dat je lichaam het weer sterker opbouwt. Door net iets te hard te trainen, of jezelf te weinig herstel te gunnen, breek je alléén maar iets af. Om je te helpen met de training en voorbereiding op een wedstrijd, zijn er een aantal tips die je kunnen helpen.

  • Zoek een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Hard trainen is belangrijk maar rust nemen ook. Laat een week voor de wedstrijd je spieren genoeg rusten. Zo krijgen je spieren genoeg tijd om te herstellen zodat ze optimaal zijn op het moment van de wedstrijd.
  • Loop voor iedere wedstrijd goed in. Het is belangrijk om met goed opgewarmde spieren te beginnen aan een wedstrijd aangezien dit blessures kan voorkomen.
  • Voeding is een belangrijk onderdeel van de voorbereiding. Probeer genoeg koolhydraten in te nemen en pas op met vezels.
  • Zorg dat je op tijd aanwezig bent. Dit klinkt logisch maar is toch van groot belang. Het zorgt ervoor dat je alle tijd hebt om in te lopen en je in alle rust kan voorbereiden op de wedstrijd.
  • Ga op het juiste moment het startvak in. Te laat in het startvak aanwezig zijn kan ervoor zorgen dat je start niet goed of onrustig in. Te vroeg aanwezig zijn is ook niet handig aangezien het lichaam dan af kan koelen na de warming-up.
  • In Nederland is het weer soms onvoorspelbaar en daarom kan de juiste kleding kiezen voor een wedstrijd lastig zijn. Neem bij twijfel desnoods twee sets kleding mee zodat je overal op voorbereid bent. Ook kan het rust opleveren om dit de dag voor de wedstrijd allemaal al in te pakken en het startnummer alvast te bevestigen.
  • Het parcours is een belangrijk onderdeel en kennis hiervan is handig. Zo kan je voor de wedstrijd een inschatting van de lastige stukken maken. Daarom kan het helpen om voor de wedstrijd het parcours (online) te bekijken. Plekken waar bijvoorbeeld veel wind staat, zijn vaak zwaarder dan andere stukken. Probeer energie te sparen voor deze stukken en als het mogelijk is, in een groep te lopen.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Hopelijk helpen deze tips om de volgende voorbereiding zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Publicatiedatum: 24 juli 2017
Op weg naar de top

De komende jaren wil ik me nog meer toeleggen op mijn hardloopcarrière en in 2020 behoren tot de nationale top op lange afstanden. Dit zal niet zonder slag of staat gaan, daar ben ik me van bewust. In mijn blogs neem ik je mee op mijn weg naar de nationale hardlooptop.