Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Laatste lange trainingsweek

Sinds afgelopen vrijdag 20 september verblijf ik in Den Burg (Texel) voor een laatste zware trainingsweek op weg naar de marathon van Amsterdam op 20 oktober. De eerste drie dagen op Texel mag ik nog relatief rustig aan doen, op maandag 23 september begint de laatste zware trainingsweek namelijk pas echt.

Interval
Afgelopen maandag stond er een zware baantraining op het programma, 7 keer 1600m op tempo 3.10 min/km. Omdat ik de zaterdag voordien nog een lange duurloop van 32km had gedaan en de benen op zondag erg vermoeid waren hield ik m’n hart een klein beetje vast voor deze training. Het was enige tijd geleden ook dat ik zo’n zware baantraining had gedaan. In totaal ging deze training dus om 28 rondjes van 400m op een snelheid rond de 19 km/uur. Na iedere interval van 1600m (4 rondjes) vervolgens een rustpauze van 3 minuten voor het nodige herstel. Het werd inderdaad een erg zware training waarbij ik na de tweede interval zeker wist dat ik er nooit zeven zou gaan redden. Na de derde interval was ik hier nog meer zeker van maar na de vierde begon ik toch te twijfelen en na de vijfde wist ik zeker dat ik de training gewoon zou gaan afmaken zoals deze bedoeld was. Na de vijfde en zesde interval hing ik eerst een minuut over het hek langs de atletiekbaan heen voordat ik de rest van de rustpauze wandelend kon doorbrengen. Na de zevende interval wilde ik nog maar één ding: languit liggen op het tartan van de atletiekbaan. Op het moment dat je jezelf daar op stort denk je dat je daar minimaal een uur blijft liggen maar in de praktijk gaat het na een minuutje uithijgen al wel weer en begin je al bijna te denken dat je er nog wel één meer had kunnen doen. Vaak maar goed dat het bij deze gedachte blijft en er niet daadwerkelijk nog een interval gelopen moet worden…

Duurloop
Op dinsdag stond er gelukkig weer eens een rustdag op het programma waarna er op woensdag weer de standaard twee trainingen uitgevoerd mochten worden: de ochtend duurloop van 12km en avond duurloop van 20km. De training van 20km heb ik voor het eerst vanaf het werk in Maassluis uitgevoerd, mooi lopen langs de Waterweg richt

ing Hoek van Holland. Precies ook 20km: 10km heen en 10km weer terug. Klinkt wat saai maar voor een hardloper vaak geen probleem om heen en weer te lopen en zodoende volledig te kunnen focussen op het loopritme, ademhaling en natuurlijk de omgeving.

Texel
Op donderdag en vrijdag vervolgens duurlopen van 16km waarna ik op vrijdagmiddag vertrok naar Texel. Omdat ik de looptraining al in de ochtend had gedaan had ik de rest van de dag vrijaf en kon ik genieten van het mooie nazomerse weer op Texel. Op zaterdag stond er vervolgens wel een zware training op het programma: een duurloop van ca 20km met daarin twee keer een blok van 10 minuten op marathontempo. Omdat het altijd waait op Texel, en vaak nog vrij hard ook, is het altijd wat oppassen met lopen op tempo hier. Ik hield dan ook vooral mijn hartslag in de gaten en liet deze niet verder stijgen dan ca 172. Het tempo wat hier toen bij paste lag rond de 3.20 min/km. Voor de wind richting de 3.15 min/km en tegenwind rond 3.25 min/km. Uiteindelijk werden het 22 kilometers door het mooie Texelse landschap: van Den Burg richting Den Hoorn en via De Koog weer terug. Het was vooral goed om te merken dat het lichaam weer was hersteld van de halve marathon en de daaropvolgende zware trainingen. Om deze trainingsweek te besluiten op de vroege zondagochtend een rustige duurloop van 16km gedaan waardoor de trainingsweek uiteindelijk uitkwam op 122km. Twee kilometers meer dan het schema aangaf, maar dat zal trainer Rob me kunnen vergeven.

 


 

 

 

 

 

 

Laatste lange trainingsweek
De komende week staan er 160 kilometers op het programma met belangrijke trainingen op de maandag (7 x 2000m in tempo 3.10) en zaterdag (35km met daarin 4 x 15 minuten op marathontempo). Met nog exact vier weken te gaan tot de marathon is dit de laatste lange trainingsweek en zodoende eigenlijk het sluitstuk van het marathonschema van 13 weken met daarin vier van dit soort lange zware trainingsweken waarvan ik er dus ook twee in Kenia heb uit mogen voeren. Alhoewel deze 160 kilometers ook echt wel afzien worden heb ik er toch enorm veel zin in. Niet omdat ik nu perse 160km wil lopen maar wel omdat ik weet dat dit het laatste stukje afzien is dat nodig is richting de marathon. Ik heb er nog nooit zo goed voorgestaan tijdens een marathonvoorbereiding. Kom maar op met die kilometers!

Publicatiedatum: 25 september 2019