Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Laatste verslag uit Kenia

Op zaterdag stond dus de tweede intervaltraining van deze trainingsstage op het programma. Dit keer 4 maal 2000m. Normaal gesproken voer je dit soort trainingen op de atletiekbaan uit maar aangezien de baan er zeer slecht bij ligt, meer hobbels en kuilen dan vlak, besloten we eerder al om deze training ook gewoon op de weg uit te voeren. We waren voor de start van de training weer wat nerveus, dit keer vooral omdat we niet zeker wisten of het lichaam deze inspanning al weer aan zou kunnen. Na het inlopen en de sprintjes voelde het eigenlijk wel goed. Het beoogde tempo was 3.25 min/km maar gezien er een harde wind stond en de weg op en af loopt waren de tijden moeilijk te vergelijken. Zo ging de eerste interval in tempo 3.15 min/km en de tweede in 3.50 min/km terwijl de tweede interval, wind tegen en heuvelop, vele malen zwaarder was. De derde ging weer in 3.20 min/km waarna ik het welletjes vond. Het lichaam voelde nog niet helemaal hersteld aan en de ervaring heeft mij geleerd dat wanneer ik twijfel ik beter kan stoppen aangezien mijn drang altijd is om te veel te doen. Vervolgens zijn we rustig teruggelopen naar Kilima Resort en konden we tevreden terugkijken op deze training. Einde middag hebben we onze middagtraining nuttig besteed door naar Iten te lopen, daar wat foto’s te schieten en vervolgens weer terug te lopen.

Rekenkundig hardlopen

Omdat Maarten op zondag niet loopt mocht ik vandaag twee keer alleen op pad. Omdat het zondag was toch maar wat langer op bed blijven liggen, maar om halfnegen toch al aan het ontbijt. Daarna even rustig aan gedaan en vervolgens klaargemaakt voor een duurloop van 20km. Omdat ik alleen op pad moest leek me een muziekje mee wel weer eens leuk, maar natuurlijk zijn altijd de batterijen op wanneer je een keer muziek mee wilt. Omdat de benen na de zware training van gisteren al wat zwaar aanvoelden had ik niet enorm veel zin om op pad te gaan, maar natuurlijk zwaar onvoldoende reden om dan maar niet te gaan. Tijdens de eerste kilometers voelden de benen nog wat zwaar aan maar na een kilometer of zes begon het te draaien en daalden de kilometertijden onder de 4.00 min/km, vergelijkbaar met een tempo van ca 3.40 min/km wanneer we je de hoogte, de ondergrond en de heuvels in ogenschouw neemt. Na exact 9,75km omgedraaid. Waarom 9,75km? Omdat je dan op 19,5km uitkomt en ik dit van mezelf rekenkundig mag afronden naar 20km. Vreemde gewoonte, ik weet het. Terwijl het zondag was werd er volop aan de weg gewerkt en wordt de onverharde kleiweg omgetoverd tot een asfaltweg, helaas is het hier dus ook snel gedaan met het automatisch lopen op onverharde paden. Terug thuis aangekomen een snelle douche en vervolgens een heerlijke lunch met pompoensoep en vers gemaakt Italiaans brood. Hierna onder het genot van een koffie met Maarten gesproken over zijn avonturen in de Keniaanse kerk, de diensten hier duren zelfs hem vrij lang. Daarna natuurlijk weer een siësta voordat het tijd was voor rustige herstelloop van 8km.

Pijnlijke massage

Op maandag dienden we om 17.00 uur te vertrekken vanuit Iten waardoor we in de ochtend mooi nog een training konden doen. Omdat ik inmiddels 13 dagen achtereen had hardgelopen voelden de benen wat zwaar aan, daarnaast had ik ook niet heel veel zin om te gaan lopen, vaak een teken dat het tijd is voor een rustdag. Maar tijd voor een rustdag was het dus nog niet, we gingen voor een laatste duurloop op Keniaanse grond van 20km. Uiteindelijk ging dit vrij gemakkelijk en vlogen de km’s voorbij. Toen we terugkwamen was het direct tijd voor de laatste Keniaanse massage, van de vier deed deze duidelijk het meeste zeer, kneden in vermoeide en verzuurde spieren levert wat emotie op… Daarna een lunch, nog even rusten en met de taxi naar het vliegveld van Eldoret alwaar we nu zitten te wachten op het vliegtuig dat ons naar Nairobi zal brengen.

Einde Keniaanse trainingsstage

Hiermee kwam ook de tweede week van deze Keniaanse trainingsstage tot een einde. 168km kunnen lopen verdeeld over 13 looptrainingen waarvan twee kwalitatieve intervaltrainingen. In deze tweede week is mijn gewicht ook verder gedaald naar 60kg waarbij ik met 63kg arriveerde in Kenia.

Het meest content ben ik met het feit dat ik twee hele mooie weken heb kunnen draaien en nu helemaal fit naar huis kan terugkeren. Iets waar ik me overigens enorm op verheug. Ik merk dat een trainingsstage van twee weken in dit soort omstandigheden voor mij echt wel maximaal is. Het repeterende patroon van eten, trainen en slapen gaat me op een gegeven moment tegenstaan, vermoedelijk omdat ik graag veel verschillende zakendoe en ik niet zo goed tegen herhaling kan.

Deze twee weken zijn echter enorm goed geweest. Ik keer moe maar fit terug naar Nederland, hetgeen de mogelijkheid geeft om thuis verder te werken aan de groeiende vorm richting de marathon van Amsterdam.

Publicatiedatum: 30 augustus 2019