Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Langzaam aan weer aan het opbouwen

Na mijn twee weken durende trainingsstage in Kenia en de halve marathon van Egmond ben ik helaas geblesseerd geraakt. Dat wil zeggen, voordat ik naar Kenia ging had ik al wat last van mijn linker scheenbeen maar de vele kilometers én een zware halve marathon van Egmond hebben deze klachten verergerd. Natuurlijk wist ik zelf ook wel dat het niet verstandig was om twee weken van meer dan 160km te draaien in Kenia met deze klachten, maar ik was daar nu eenmaal om te trainen en dan zal ik ook trainen…Het lopen van de halve marathon van Egmond met deze klachten (en bijbehorende pijn) zal ik echter nooit meer doen. Het risico op blijvende schade is daarvoor gewoonweg te groot en daarnaast is het lopen van een goede tijd op een halve marathon met zulke klachten en pijn haast niet mogelijk. Maar tot zover de biecht.

Na bijna zeven weken herstel, waarin ik tussendoor diverse keren heb geprobeerd terug te beginnen met lopen maar ook weer moest stoppen, ben ik sinds kort weer in training. Alhoewel deze week eigenlijk pas weer de tweede week is waarin ik weer echt kan hardlopen, voelt het allemaal goed en stabiel aan en heb ik gisteren weer een duurloop kunnen doen van 20km. Het gemiddelde tempo is met 4.08 min/km nog niet terug op het oude niveau echter heb ik er alle vertrouwen in dat dit weer snel komt en het lichaam weer zal gaan aanvoelen als een sportlichaam. Op dit moment weeg ik een aantal kilo teveel, waar ik in Kenia de weegschaal zag stoppen bij 57,5 kg is dit nu 63,5 kg. Door weer meer te trainen en beter op voeding te letten komt dit echter ook vanzelf wel weer goed.

Vorige week heb ik uiteindelijk vijf keer kunnen lopen, tussen de 30 en 60 minuten per keer. De week daarvoor ben ik begonnen met 10 minuten en dit langzamerhand uitgebreid tot nu dus alweer 80 minuten (de 20km van gisteren).

Helaas heb ik de Marathon van Rotterdam al vrij snel na terugkomst in NL uit mijn hoofd moeten zetten. Het schema daarheen begint begin januari en eind januari wist ik eigenlijk wel dat de blessure te lang aanhield om een goede voorbereiding te draaien. Helaas dus geen Marathon van Rotterdam dit jaar voor mij, en dat doet toch wel pijn. Aan de andere kant is het ook wel goed om eens een marathon over te slaan en het lichaam meer tijd te geven om te herstellen en weer helemaal fit te worden voor een najaarsmarathon. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in de afgelopen periode ook wel serieus heb getwijfeld of de klachten nog helemaal zouden verdwijnen aangezien deze zo hardnekkig waren. In zo’n fase ben je al lang weer blij dat je überhaupt weer een rondje kan lopen zonder noemenswaardige klachten en is een marathon niet één maar wel een paar bruggen te ver.

Mijn doel is om de komende weken blessurevrij te blijven en de trainingen langzamerhand op te voeren. Na deze twee weken met enkel duurlopen wil ik volgende week starten met de intervaltrainingen bij Ilion in Zoetermeer zodat ik ook de laatste fase van de marathonvoorbereiding van collega hardloper Maarten van Zetten kan meemaken. Op zaterdag 13 april loopt hij zijn eerste echte marathon: de marathon van Zeeuws-Vlaanderen. Stiekem hoop ik hem daar te kunnen hazen naar een mooie tijd rond de 2.30.00. Daarvoor zal ik echter nog wel wat moeten bijtrainen want Maarten loopt inmiddels heel erg hard…

Publicatiedatum: 14 maart 2019