Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Nog een aantal nachtjes slapen

Na de Bredase Singelloop op zondag stond er op maandag enkel een rustige hersteltraining op het programma, een duurloopje van 12km in een rustig tempo, om het herstel van het lichaam te stimuleren. Omdat er in deze één na laatste week voor de marathon maar 80km op het programma staat moet ik ook wat spaarzaam omgaan met de kilometers…

Weersomstandigheden
Op dinsdag een rustdag zodat het lichaam op woensdag weer helemaal fris was voor de laatste keer twee trainingen per dag, in de ochtend twee rondjes Kralingse Plas en in de avond een 20km duurloop. Helaas was het weer niet al te best waardoor ik nu al een aantal keer in de regen heb gelopen. Dit is eigenlijk al het geval sinds de laatste lange trainingsweek op Texel, ik ben blij dat ik met deze weersomstandigheden niet nog meer lange weken hoef te lopen, het risico op blessures is toch altijd groter en daarnaast is het toch ook gewoon veel lekkerder om in een zonnetje te lopen dan in de koude regen.

Rust voor het lichaam
Op donderdag vervolgens weer een rustdag en op vrijdagochtend wederom twee rondjes Kralingse Plas. Op zaterdag weer eens een lekker rondje Rotte gelopen, dat wil zeggen vanaf Kralingen, via de Boezemlaan naar de Bergse Linker Rottekade tot aan de Rottebanbrug en dan weer terug via de Rottekade, Terbregse Rechter Rottekade, Prinsmolenpad, Bergse Rechter Rottekade en dan via de Boezemlaan weer terug. In de afgelopen periode liep ik deze ronde twee keer per week, altijd op woensdagavond en dan nog eenmaal op zaterdag of zondag. Het parcours met ieder drempeltje, losliggende stenen en gaten in de weg kan ik dan ook wel dromen. Op zondag vervolgens een rustdag om de week mee te besluiten. Zoals jullie kunnen lezen stellen deze laatste weken voor de marathon niet veel meer voor. Het is vooral zaak om het lichaam uit te laten rusten van alle inspanningen van de afgelopen maanden, goed op gewicht te blijven, het lichaam goed te verzorgen door bv massage en mentaal klaar te geraken voor de slijtageslag. Persoonlijk vind ik deze periode mentaal zwaarder dan de periode waarin ik veel train. Er ontstaat een soort van onrust, een gevoel ook dat de marathon nu wel eens mag plaatsvinden, vol met nieuwsgierigheid maar ook met een beetje angst of het wel allemaal goed gaat komen. Ik voel me ook bijna geen hardloper meer doordat ik zo weinig train en zo veel rust. Bewust maar ook vooral onbewust ben ik in deze periode 24 uur per dag bezig met de dag van de waarheid. Daarnaast begin ik in deze periode ook de weerberichten in de gaten te houden, eigenlijk meerdere keren per dag even de weer apps langs zonder dat al te veel zekerheid geeft overigens. De voorspelling geeft op dit moment 12 graden en regen aan. Qua temperatuur prima dus, maar hopelijk uiteindelijk wel zonder regen. Ook wordt er steeds meer bekend over het deelnemersveld https://www.tcsamsterdammarathon.nl/nieuws/strijd-om-nationale-titels-bij-tcs-amsterdam-marathon/. Op papier zijn er minimaal 5 lopers die meedoen aan het Nederlands Kampioenschap sneller dan ik, echter is het altijd de vraag hoe een ieder uit de verf komt in de door hem gekozen wedstrijdstrategie en wat de vorm van de dag brengt. Nog maar een aantal nachtjes slapen en dan is het zover. Laat maar komen nu!

Publicatiedatum: 14 oktober 2019