Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Trainingsdagen na Halve Marathon

Deze week stond in het teken van herstel van de Halve Marathon van Oostland. Het was erg leuk om vele persoonlijke berichten en felicitaties te ontvangen, zowel vanuit familie- en vriendenkring als op het werk. Omdat ik ben geboren in Berkel en Rodenrijs en langere tijd heb gewoond in Bergschenhoek was het een echte thuiswedstrijd en dat merk je dan ook wel aan de reacties voor, tijdens en na de wedstrijd.

Rustig opbouwen
Omdat er deze week ‘maar’ 110km op het programma stond was het niet nodig om iedere dag te lopen. Ik had het idee om een rustdag in te bouwen op maandag, maar de benen voelden goed, het zonnetje scheen en ik had zin om te lopen dus heb ik rustig 14km gelopen. Vanuit Kralingen naar de Rotte, oversteken bij de Irenebrug en dan aan de andere kant van de oever weer terug. Een mooi kort rondje, twee bruggen eerder terug dan ik normaal doe in mijn woensdagse rondje van 20km.

Rustdag
Op dinsdag vervolgens wel een rustdag, hetgeen goed uitkwam aangezien ik pas begin van de avond terug kwam van het Schouten Zekerheid evenement over duurzame inzetbaarheid in de Kuip en daarna direct door moest naar de masseur. Dit keer niet voor een normale massage, maar om het bindweefsel los te trekken rondom het middenrif, we blijven zoeken hoe we deze kwaal, waar ik overigens geen last van had tijdens de wedstrijd, kunnen oplossen. Met enige tegenzin was ik naar de masseur gereden, bindweefsel lostrekken klonk mij vrij heftig in de oren en dat was het ook wel maar ik moet zeggen dat het me nog alles meeviel. Met de masseur ook wel besproken dat je als fanatiek sporter al zoveel pijn lijdt dat de pijngrens inmiddels ook wel op een ander niveau ligt.

Verteren van halve marathon
Op woensdag de standaard zware trainingsdag met in de ochtend 12km en in de middag 20km. De benen voelden nog steeds wel wat zwaar aan door de wedstrijd van zondag, een halve marathon verteren kost ongeveer een week, maar uiteindelijk ging de middagtraining nog best goed met 20km  in tempo 4.00 en een lage hartslag van 140. Op donderdag was het lichaam nog wel wat moe van de woensdag en besloot ik om rustig 16km te lopen zonder hartslagmeter en dus enkel op gevoel. Dit was één van de tips & tricks die Maarten en ik hadden genoteerd in Kenia, ik moet zeggen dat eenmaal in de week zo rustig lopen erg goed voelt en er ook voor zorgt dat je de volgende dag wel weer kwalitatief goed kunt trainen. Dit keer stond er echter een extra rustdag gepland op de vrijdag.

Duurloop
Op zaterdag een duurloop van maar liefst 32km gedaan waarbij mijn vader op de fiets meeging voor de gezelligheid natuurlijk én om Maurten drank aan te geven. We vertrokken vanuit Berkel richting Bergschenhoek, toen naar Rodenrijs en de Zweth (je weet wel bij dat erg goede restaurant langs het water), terug de A13 onder door richting de Oude Leede, via Pijnacker terug naar Berkel. De benen voelden voor de training al wat zwaar aan en ik wist ook wel dat ik nog niet helemaal hersteld was van de wedstrijd, het is soms echter ook goed om dit soort trainingen te doen onder vermoeidheid, het lichaam dient daar ook aan te wennen aangezien de marathon vanaf km 20 a 25km feitelijk ook wordt gelopen onder vermoeidheid. Uiteindelijk was het gemiddelde tempo 3.49 bij een gemiddelde hartslag van 152. Deze relatief hoge hartslag geeft ook wel aan dat het lichaam vrij hard moest werken om dit tempo te halen, maar uiteindelijk zijn dit nog steeds prima waarden. Dit was ook de op één na laatste lange duurloop, drie weken voor de marathon doe ik nog een duurloop van 35km met daarin 4 x 15 minuten op marathontempo.

Komende weken
Op zondag een rustige duurloop van 14km gedaan, natuurlijk om de nodige kilometers te maken maar ook om de benen te strekken na de zware training van zaterdag én om de benen los te lopen voor maandag, dan staat een zware baantraining op het programma van 7 x 1600m in tempo 3.10 min/km. Deze week was 108km, volgende week zal ik ongeveer 120km lopen, de week erna staat alweer de laatste zware trainingsweek op het programma van 160km die ik op Texel zal doen en daarna is het zaak om in drie weken helemaal uit te rusten en fysiek en mentaal klaar te geraken voor de 42 kilometer en een beetje op zondag 20 oktober. Zin in!

 

Publicatiedatum: 18 september 2019