Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Trainingsweek 35

Trainingsweek 35 stond vooral in het teken van de Oostland Halve Marathon op zondag. Op maandag heb ik een reguliere baantraining gedaan met 8 x 1000m in tempo 3.10. Inclusief in- en uitlopen bracht dit 18km op de teller. Op dinsdag genoot ik van mijn eerste rustdag in twee weken. Op woensdag een ochtendloop van 11km en in de middag een duurloop van 20km op tempo 3.54 en lage hartslag. Op donderdag nogmaals een duurloop van 20km op tempo 4.01. Op vrijdag heb ik rust gehouden in verband met de wedstrijd op zondag en op zaterdag enkel even kort gelopen om de spieren los te maken en te houden.

Op zondag dus de Halve Marathon van Oostland. De eerste echte wedstrijd ook in de nieuwe sponsorkleding van Schouten Zekerheid. Ik kwam de finish over in 1.09.13 waar de doelstelling voorafgaand aan de wedstrijd een tijd net onder de 1.08 was. Hierdoor was ik in eerste instantie wat teleurgesteld, er zijn echter wel een aantal redenen te benoemen waarom ik deze tijd niet heb gehaald. Zo heb ik vanaf de start alleen gelopen gezien andere lopers het tempo niet konden volgen, qua motivatie maakt het dit lastig om tempo te blijven lopen en ook de stukken van het parcours tegen de wind in kun je niet schuilen achter een medeloper. Ten tweede was het voor mij te warm met een temperatuur rond de 20 graden maar vooral ook de stralende zonneschijn, ook stond er wel degelijk nog wat wind. Ten derde ben ik zelf te snel gestart met twee kilometers in 3.06. Daarnaast heb ik voor het eerst ge√ęxperimenteerd met inname van sportdrank tijdens de wedstrijd, zoals dit ook het idee was om tijdens Eindhoven Marathon uit te voeren. Het aantal ml (240 per keer) vond ik erg veel en ik moest mijn tempo verlagen om alles binnen te krijgen en de hartslag niet teveel te laten stijgen. En als laatste slaap ik op dit moment nog in mijn hoogtetent, dit moet een gunstig effect sorteren tijdens Eindhoven Marathon maar tijdens de periode waarin je ook daadwerkelijk in de tent slaapt ga je niet beter lopen, dit komt pas wanneer je er een week uit bent.

Al met al dus weer een aantal zaken geleerd tijdens deze wedstrijd. In totaal deze week 100km gelopen. Volgende week ook wat minder kilometers aangezien ik eerst moet herstellen van deze inspanning en pas op woensdag weer start met trainen.

Publicatiedatum: 4 september 2017