Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Trainingsweek 37: Trainingskamp Texel

Deze week vond de laatste van de vier zware trainingsweken richting Eindhoven Marathon op plaats. In zeven dagen stonden er 11 looptrainingen en een totale afstand van ongeveer 200 kilometer op het trainingsschema. In de praktijk betekent dit vooral veel duurlooptrainingen aangevuld met een aantal specifieke (interval) trainingen.

Op maandagochtend ben ik gestart met een duurloop van 16km. In de avond stond er een lange intervaltraining op het programma (6 x 2800m) op de atletiekbaan van AV Texel in Den Burg, echter viel deze letterlijk en figuurlijk in het water. Tijdens de eerste intervallen regende het al flink maar op een gegeven moment begon het te onweren en te stortregenen waardoor de atletiekbaan onder water kwam te staan en trainen schier onmogelijk werd. Ik heb de training dan ook onderbroken en heb even gewacht tot het ophield met regenen en onweren. Aangezien dit moment maar niet aanbrak heb ik de training afgebroken en snel naar huis gereden voor een warme douche. De eerste drie intervallen gaven echter aan dat het met de vorm wel goed zit, gezien mijn hartslag bij de snelheid waarop ik liep. In totaal nog wel 17km kunnen lopen tijdens deze intervaltraining.

 

Op dinsdagochtend wederom een duurloop van 16km en in de middag een duurloop van 19km. Op woensdag hetzelfde recept: een ochtend duurloop van 16km en duurloop in de middag van 22km. Op donderdag stond er een specifieke training op het schema, namelijk een duurloop van 30km met daarin vier keer een intervalblok van 15 minuten op marathontempo (3’20” per km).

Deze specifieke training doe ik altijd drie a vier weken voor de marathon en geeft een goede indicatie of het gewenste marathontempo haalbaar is. Eerlijk gezegd keek ik al enige dagen op tegen deze training, aangezien dit een erg zware training is, zeker met al zoveel trainingen op rij in de benen. Daarnaast hielp het weer ook niet echt mee. Na een aantal uren op de buienradar gekeken te hebben toch maar naar buiten gestapt en direct erg nat geregend. Uiteindelijk is deze training erg goed verlopen met een gemiddelde snelheid van 3’19” per kilometer tijdens de marathonblokken met een hartslag ruim onder de grens van 172 slagen per minuut waar ik tijdens de marathon op wil lopen. Dit geeft dan ook erg veel vertrouwen richting de marathon aangezien tempo 3.19 goed is voor een eindtijd van exact 2.20.00 op de marathon. Op vrijdagochtend een rustige duurloop gedaan van 11km, de laatste op Texel. Daarna naar huis gereden en aan het einde van de middag thuis nog een duurloop van 17km. Deze duurloop ging verrassend goed met een tempo van 3.45 en gemiddelde hartslag van 141. Dit zijn waardes die ik nog nooit heb ge

zien, en dat op het einde van een lange trainingsweek en de zware training van de donderdag nog in de benen. Op zaterdag weer eens met de eigen groep getraind in Zoetermeer, een totale afstand van 25km met daarin 4 x 9 minuten op tempo. Op zondag nog een rustige lange duurloop gedaan van 25km waardoor deze laatste lange trainingsweek voor Eindhoven Marathon werd afgesloten met 214 kilometer in 11 looptrainingen.

Al met al was het goede trainingsweek in Texel waarin ik goed heb kunnen trainen maar vooral ook veel en goed heb kunnen rusten. Waar ik thuis tussen de 7 en 8 uur per nacht kan slapen (we hebben vaak ook nog wat gewoon werk te doen…) was het hier al snel 9 uur per nacht aangevuld met tussen de middag nog eens 1 a 2 uur. Dit zorgt voor een sneller en beter herstel waardoor de trainingen op een hoger niveau uitgevoerd kunnen worden. En wanneer trainingen op een hoger niveau uitgevoerd kunnen worden, zou dit ook in de wedstrijden moeten leiden tot snellere tijden. Nog drie weken tot Eindhoven Marathon op zondag 8 oktober, zin in!

 

Publicatiedatum: 20 september 2017