Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Trainingsweek 48

Omdat ik op zondag nog de Warandecross had gelopen, stond de maandag in het teken van herstel. Omdat ik niet echt heel diep kon gaan tijdens de Warandecross was het op dinsdag al weer mogelijk een duurloop te doen. Een standaard rondje van 17km op tempo 4.05 minuut/km en gemiddelde hartslag 150. Op woensdag de standaard marathontraining, oftewel een duurloop van 20km met daarin tempoblokken op een sneller tempo. In dit geval tweemaal 10 minuten rond tempo 3.25 minuut/km. Op donderdag wederom een rustige duurloop van 17km op tempo 4.05 en gemiddelde hartslag 158.

Het is altijd leuk om een vergelijking te maken tussen duurlopen, zeker wanneer je een standaard ronde loopt is dit goed mogelijk. De gemiddelde hartslag, bij hetzelfde tempo, was op donderdag dus significant hoger (158) dan op dinsdag (150). Dit kan door vele zaken veroorzaakt worden. Zo kan het zijn dat ik op dinsdag nog vermoeid was door de Warandecross, dit leidt tot een lage hartslag. Ook zou het zo kunnen zijn dat ik op donderdag de training van woensdag nog in de benen had en dat ik daardoor harder mijn best moest doen voor het lopen op hetzelfde tempo.

Op vrijdag rust gehouden. Op zaterdag een lange duurloop van 20km op gemiddeld tempo 4.05 en gemiddelde hartslag 153. En op zondag weer eens een echte lange duurloop, van 25km op gemiddeld tempo 4.00 minuut/km en hartslag 149. Hetgeen altijd opvalt is dat ik op zondag met de beste waarden thuiskom. Dit is nu ook weer te zien, het tempo 4.00 heb ik doordeweeks niet gelopen terwijl de gemiddelde hartslag met 149 ook relatief laag te noemen was. De reden hiervoor lijkt te zijn dat ik in het weekeinde uitgerust raak en het lichaam de training gemakkelijker aan kan dan tijdens de (werk) week.

Publicatiedatum: 4 december 2017