Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Week 11: koud

Na de City Pier City van vorige week zondag was de afgelopen week een relatieve rustweek. Op maandag en dinsdag volledige rust om alle spieren en pezen te laten herstellen. Op woensdag een duurloop gedaan van 21 kilometer, maar dan zonder de marathonblokjes welke ik normaal gesproken op woensdag zou doen.

Het lichaam was duidelijk nog niet hersteld van de halve marathon van de zondag ervoor, logisch ook aangezien hier ongeveer een week hersteltijd voor staat. Belangrijk op zo’n moment is goed naar het lichaam luisteren en niet klakkeloos het schema volgen. Hierin ben ik in de afgelopen periode een stuk wijzer geworden. Voorheen had ik altijd (verrassend weinig) last van blessures echter door alle ongemakken van de afgelopen maanden ben ik hier nog beter op gaan letten.

Op donderdag wederom een duurloop van 20 kilometer gedaan welke al een stuk beter aanvoelde. Op vrijdag en zaterdag vervolgens rust gehouden omdat er op zondag een specifieke marathontraining op het programma stond, namelijk een lange duurloop van 30 kilometer. Voor deze training had ik een mooi rondje in mijn hoofd, namelijk vanaf Kralingen richting de Rotte en deze dan helemaal volgen tot aan de A12 bij Bleiswijk. Vervolgens de Rotte daar bij het gemaal oversteken en aan de andere  kant van de Rotte weer terug richting Rotterdam.

Wat ik echter niet had bedacht waren de weersomstandigheden op de vroege zondagochtend. Door de wind (kracht 5) en de temperatuur (rond het vriespunt) was het eerste deel echt heel erg koud. Dit was namelijk enkel met tegenwind en zonder beschutting was het flink afzien. De terugweg was echter een stuk beter te doen, helemaal wind mee en ook de zon was gaan schijnen. Uiteindelijk kwam ik thuis met 33 kilometer met een gemiddeld tempo van 3.48 en gemiddelde hartslag 158. Deze lange duurloop geeft, samen met mijn tijd op de halve marathon vorige week, veel vertrouwen richting de marathon van Rotterdam over drie weken. Zowel de snelheid als het uithoudingsvermogen is op orde, twee ingrediënten welke mij in staat moeten kunnen stellen een tijd onder de 2.20.00 te lopen.

Tip van Nick
Tip van de week zoals hierboven al staat omschreven: voer niet per definitie het schema uit zoals deze op papier staat maar stem de training af op jouw gevoel, de vorm van de dag en de omstandigheden.

Publicatiedatum: 19 maart 2018