Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Week 12: 118 kilometer

Week 12 vormde de laatste echte trainingsweek in aanloop naar de Marathon van Rotterdam. In eerdere voorbereidingen namen we drie weken voor de marathon al gas terug maar aangezien de tijd tussen de laatste echte trainingen en de marathon daardoor wel erg groot wordt hebben we er nu dus voor gekozen om langer door te trainen.

Omdat ik vorige week zondag nog de lange duurloop van 33 kilometer had gedaan, voelden de benen op maandag nog wat stram en stijf aan. Er stond een baantraining op het programma met 10 x 1000 meter. Maar omdat de benen voor de training al erg zwaar aanvoelden, besloten om de training te beperken tot 6 x 1000 meter. Het tempo was echter prima met 3.08 per kilometer.

Omdat de benen op dinsdag nog immer pijnlijk waren besloten om een kort rondje te lopen van 7 kilometer maar dan vooral om in beweging te blijven en te zorgen voor de noodzakelijke afvoer van afvalstoffen die de benen pijnlijk doen aanvoelen.

Op woensdag vervolgens weer de standaard marathontraining van 20 kilometer met tweemaal een marathonblok van 10 minuten. Deze blokken gingen niet gemakkelijk, de benen voelden nog immer pijnlijk, maar wel in een goed tempo a 3.15 minuut per kilometer. Op donderdag een dag rust gehouden hetgeen goed uitkwam in verband met een zakelijk bezoek aan Zweden en op vrijdagavond, na terugkomst direct een duurloop gedaan van 20 kilometer. Ook op zaterdag een duurloop gedaan van 20 kilometer.

Op zondag stond de laatste zware training gepland in voorbereiding op de marathon van Rotterdam. Dit is de standaard marathon simulatie training welke twee uur duurt met daarin 4 x 15′ op marathontempo. Omdat de benen al erg zwaar aanvoelden aan het begin van de training wist ik dat dit een hele zware opgave zou worden. Deze zware benen waren logisch te verklaren door de belasting van de afgelopen weken, met de CPC halve marathon maar ook de opvolgende zware trainingen welke nodig waren om te schaven aan de topvorm welke tot uiting moet komen in Rotterdam.

Trainer/coach Rob van der Valk begeleidde mij tijdens deze training op de fiets. Naast dat het natuurlijk erg gezellig is om gezelschap te hebben tijdens de  training is het ook noodzakelijk i.v.m. meenemen van sportgelletjes en water. Door deze zaken in te nemen tijdens de training wordt ook dit deel van de marathon gesimuleerd. De training verliep goed, zeker wanneer de zware benen in ogenschouw worden genomen. Het tempo lag wel iets lager dan de gewenste 3.20 minuut per kilometer echter moet het zeker mogelijk zijn om een hoger tempo te lopen wanneer ik helemaal uitgerust en fit ben. Het was vooral belangrijk om weer te voelen hoe het is om zo lang op marathontempo te lopen, met op het einde van de training de zware benen die je ook tijdens de marathon voelt. Deze laatste serieuze trainingsweek afgesloten met 118 kilometer. Nu eerst twee dagen volledige rust zodat ik goed kan herstellen van alle inspanningen van de afgelopen periode!

Publicatiedatum: 26 maart 2018