Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Week 13: De aanloop van dag tot dag

Na vorige week nog een zware trainingsweek gedraaid te hebben was het deze week zaak om nog wat goede trainingen te draaien. Rustig aan afbouwen naar de Marathon van Rotterdam op 8 april.

Maandag en dinsdag heb ik rust gehouden in verband met de zware trainingen van vorige week om zodoende goed te herstellen voor aankomende zondag.
Woensdag een duurloop gedaan van 17km in tempo 3.54 en op hartslag 149.
Donderdag vervolgens wederom een duurloop, nu van 21km in tempo 3.54 en op hartslag 151.
Vrijdag wederom een rustdag gehouden.

Op zaterdag nog eenmaal een standaard marathontraining, dit keer van 18km met eenmaal 10 minuten op marathontempo 3.20. Deze 10 minuten ging echter automatisch harder met kilometertijden rond 3.15. Dit is een erg goed teken aangezien dit aangeeft dat het lichaam een sneller tempo dan 3.20 goed aan kan en in vorm komt richting de marathon van Rotterdam.

Zondag nog een keer een duurloop van 21km op het tempo 3.46 en hartslag 152. De combinatie van het hoge gemiddelde tempo van 3.46 en een relatief lage hartslag van 152 geeft wederom aan dat het lichaam klaar is voor de marathon en nu vooral rust het devies is.

De (boven)benen voelen namelijk nog wel wat zwaar aan, maar dit gevoel zal de komende week verdwijnen aangezien er vooral rust op het programma staat en alles dan kan herstellen.
Daarnaast is het vooral zaak om ook mentaal gereed te zijn voor de marathon. Ik ben ervan overtuigd dat de laatste 10km van de marathon vooral een mentale aangelegenheid is en ook hier kun je jezelf goed op voorbereiden.

Zo heb ik op zaterdagavond het parcours nog eens helemaal met de auto gereden zodat ik exact weet hoe het parcours loopt, waar ik wordt voorzien van gelletjes en water en waar de diverse kilometerpunten (zoals 10, 20, 30) liggen. Enerzijds geeft dit extra informatie en anderzijds kom je op deze manier ook in de juiste mood voor het lopen van de marathon. Tip hierbij is om zo goed mogelijk voorbereid aan de start te staan maar anderzijds kalm en rustig te blijven en de zenuwen op een juiste manier aan te wenden zodat je hier niet door blokkeert maar er harder van gaat lopen. Dit mentale proces vind ik zelf erg interessant en ik weet uit ervaring dat ik beter ga lopen wanneer de druk er voor mezelf goed op staat maar dit vooral leid tot meer zin krijgen in het lopen van de wedstrijd. Het werkt voor mij dus goed om in de laatste week voor de marathon veel aandacht te besteden aan de wedstrijd en zodoende in de juiste sfeer te komen.

Nog exact een week te gaan, ik heb er enorm veel zin in!

 

Publicatiedatum: 6 april 2018