Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Week 3: erfenis van de Egmond Halve Marathon

Na de Egmond Halve Marathon wedstrijd van zondag werd al snel duidelijk dat deze wedstrijd de nodige sporen had nagelaten. Belangrijkste daarvan waren een pijnlijke linker enkel en linker achillespees. Op maandag ging normaal wandelen al lastig en aan hardlopen hoefde ik dan ook helemaal niet te denken. Direct een afspraak gemaakt bij mijn behandelend chiropractor waar ik op dinsdag behandeld ben.

De diagnose was overbelasting en een daarbij behorende ontstekingsreactie. Naast de ‘standaardacties’ zoals koelen en liften van het been, werd de enkel ook ingetapet met als doel de doorbloeding te stimuleren. Vooral van belang is om in beweging te blijven zodat de ontsteking snel verdwijnt. Hardlopen was pas weer mogelijk nadat de enkel niet meer dik was, hetgeen pas op zondag het geval was. De eerste kilometers gingen nog wel maar daarna kreeg ik toch al vrij snel weer last. Uiteindelijk het rondje wat ingekort tot 11 kilometer om de enkel niet onnodig te belasten. Na het lopen direct weer gestart met koelen in de hoop dat ik op maandag weer gewoon kan lopen. Het is echter zaak om erg voorzichtig te zijn met dit soort blessures omdat de ervaring leert dat ik altijd de neiging heb om weer te snel te beginnen met lopen waardoor het herstel alleen maar langer duurt.

Tip van Nick

Daarnaast is voor een Halve Marathon, afhankelijk van de mate waarin iemand getraind is en hoe de wedstrijd is verlopen, ongeveer een week herstel nodig. Wanneer je weer te snel begint is het lichaam nog niet klaar voor een nieuwe inspanning waardoor er eerder sprake is van afbouw dan van opbouw. Na een wedstrijd kun je dan ook beter teveel dan te weinig rust nemen zodat het lichaam daarna weer klaar is voor nieuwe trainingsprikkels!

Publicatiedatum: 22 januari 2018