Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Week 31: eerste voorbereidingsweek richting de marathon van Amsterdam

De afgelopen week stond in het teken van de eerste lange trainingsweek in voorbereiding op marathon van Amsterdam op 21 oktober. Trainer/coach Rob van der Valk hebben enige tijd geleden dit onderstaande schema in elkaar gezet met als doel podium NK Marathon te Amsterdam met daarbij verbetering van mijn persoonlijk record van 2.26.21.

  • week 31: Lange trainingsweek 1 circa 150km
  • week 32: Medio trainingweek circa 95km
  • week 33: Lange trainingsweek 2 circa 150km inclusief Bradelierloop 10km als training
  • week 34: Nick Verlof en op vakantie / circa 100km
  • week 35: Korte week / Nick Verlof en op vakantie / circa 80km
  • week 36: Nick Verlof / Halve Marathon Oostland / circa 80km
  • week 37: Korte week circa 80km / begin week start slapen in hoogtetent
  • week 38: Medio trainingsweek circa 120km
  • week 39: Lange trainingsweek 3 circa 150km inclusief laatste marathontest 4 x 15′
  • week 40: Medio trainingsweek circa 100km
  • week 41: Korte traininhegsweek circa 80km / einde week einde slapen in hoogtetent
  • week 42: Amsterdam Marathon

Uitgangspunt van dit 12 weken schema is het schema richting Eindhoven 2016 geweest, voor mijn gevoel namelijk de beste marathon welke ik tot nu toe heb gelopen. Mijn conclusie vanuit dit schema was dat ik vooral baat heb bij lange duurlopen en weinig wedstrijden zodat ik door kan trainen en geen rust hoef te houden voor en na deze wedstrijden.

Lastige eerste trainingsweek
Eerlijk gezegd keek ik voorafgaand aan deze trainingsweek nogal op tegen deze eerste lange trainingsweek. Enerzijds omdat ik de afgelopen weken tussen de 70 en 100km per week heb getraind en 150km dan wel erg veel is en anderzijds omdat het duidelijk werd dat de temperaturen tijdens deze trainingsweek erg (voor hardlopers) onaangename hoogten zouden aannemen. Helaas is het vanwege werk of andere privé afspraken niet altijd mogelijk om op de meest geschikte momenten op de dag te lopen en daarnaast loop ik tijdens langere trainingsweken op twee dagen twee keer waardoor het sowieso lastig wordt om alles te kunnen blijven combineren.

Maandag
Op maandag ben ik met volle energie gestart met een ochtendduurloop van 11km, heel simpel tegenwoordig, met twee rondjes rond de Kralingse Plas. Altijd goed om te zien dat je niet de enige ben die zich half slapend probeert voort te bewegen op de wandel- en fietspaden. Hierna snel richting werk waarna er in de avond een zware training op het programma stond, namelijk een baantraining met 8 keer 1000m in tempo 3.15. Dit betekent eerst weer een rondje Kralingse Plas inlopen (3e rondje van de dag dus), daarna wat rekken en strekken op de baan en wat sprintjes, en daarna de basistraining met 1000m op tempo 3.15, dan twee minuten (200m) uit dribbelen en wandelen en dan weer verder met de volgende interval. Dit voelde nog verrassend goed, gezien de tempo’s in gemiddeld 3 minuten en 11 seconden gingen, sneller dus dan gedacht. Ook altijd goed om te zien hoe je vooruitgaat, in de voorbereiding op Eindhoven Marathon 2016 deed ik deze intervallen nog in 3 minuten en 19 seconden gemiddeld. Nu dus bijna 10 secondes per 1000m sneller, een heel groot verschil! Na de baantraining nog een rondje uitlopen, je raadt het al, rondom de plas, het vierde rondje van deze mooie trainingsdag.

Dinsdag
Vervolgens stond er op dinsdag een rustdag op het programma, maar omdat ik me redelijk goed voelde, en het eigenlijk wel lekker vond om deze rustdag later in de week te kunnen nemen, besloten om een rustige duurloop te doen richting eerst de Brienenoordbrug, zo ongeveer langs het pand van Schouten Zekerheid dus, en dan terug langs de Kuip, via de Laan op Zuid en de Erasmusbrug terug naar Kralingen. En hier gebeurde hetgeen waar iedere loper wel eens mee te maken heeft, ik lette even niet op en stapte met mijn voet half op een trottoirband waardoor mijn enkel volledig dubbel klapte en ik direct moest stoppen met lopen. Direct schoot door mijn hoofd dat het klaar was met deze lange trainingsweek, normaal wandelen lukte al niet meer en het deed echt heel veel pijn. Ik moest echter nog zo’n drie kilometer richting huis, ik stond bij de Willemsbrug, en toen toch maar wat doorgestrompeld en uiteindelijk weer rustig gaan dribbelen. Thuis aangekomen werd de enkel al heel snel dik en direct voet omhoog gelegd en gestart met koelen. Later op de avond ook maar weer eens de compressiekousen tevoorschijn gehaald en aangedaan als een soort van drukverband. Met een slecht gevoel naar bed gegaan, wetende dat het goed zou kunnen dat ik een aantal dagen rust zou moeten houden, en dat in mijn lange trainingsweek…

Woensdag
Op woensdagochtend lukte het inderdaad niet om te gaan hardlopen, normaal wandelen deed al pijn en de ochtendduurloop moest dus geannuleerd worden. In al mijn eigenwijsheid in de middag toch de hardloopschoenen aangedaan om te gaan trainen, terwijl de enkel zo dik was dat een hardloopschoen aandoen al moeilijker ging, maar na iets meer dan 1 kilometer zo wijs geweest om toch maar terug naar huis te gaan.

Donderdag
Op donderdag was de enkel al een stuk minder dik en pijnlijk waardoor ik aan het begin van de avond een lange duurloop kon doen van 22km langs de Rotte. Dit werd een erg zware beproeving omdat de temperatuur erg hoog was en de zon nog volop scheen. Thuis al mijn shirt helemaal nat gemaakt en een flesje water mee voor onderweg, iets wat ik normaal nooit doet omdat het nu eenmaal niet zo lekker loopt. Bewust ben ik langs de Rotte gaan lopen, waardoor ik onderweg nog driemaal mijn shirt helemaal nat heb gemaakt en zelf ook half in de Rotte hing vanaf steigers om maar de nodige koeling te vinden, de conclusie mag dan ook best getrokken worden dat het eigenlijk te warm was om te lopen.

Vrijdag
Op vrijdag vervolgens weer de ochtendduurloop gedaan, wederom twee rondjes Kralingse Plas, met op het einde een stop bij bakker Klootwijk aan de Oudedijk en wat lekkere dingen gekocht voor het ontbijt, mag ook wel in zo’n lange trainingsweek. Daarna een dag gewerkt vanaf onze vestiging in Breda en aan het einde van de middag een duurloop van 17km.

Zaterdag
Op zaterdag was het gelukkig al weer wat koeler dan de rest van de week waardoor de duurloop van 20km best wel gemakkelijk ging, al was het duidelijk te merken aan de benen dat er al flink wat getraind was. De waarden (144 slagen per minuut als gemiddelde hartslag en gemiddelde tempo van 3.56) zijn niet zo speciaal maar dit wordt veroorzaakt door het warme weer waarin het gewoon erg lastig presteren is. Het lichaam heeft al de energie nodig om te koelen en dan vraag ik nog even om voor de 7e keer deze week flink te gaan trainen. Aan het einde van de duurloop gingen de gedachten al uit naar zondag, de dag waarin ik me had voorgenomen om direct een erg lange duurloop van 32km te gaan doen, namelijk van Rotterdam helemaal via de Rotte naar Bleiswijk en aan de andere kant van de Rotte weer terug. Dit wordt afzien…

Zondag
Op zondag besloten om direct na het ontbijt te gaan lopen omdat het toen nog vrij aangenaam was, in vergelijking tot eerder deze week althans, met temperatuur van 22 graden. Deze zou later deze dag nog oplopen naar 26 graden maar dan zou ik al weer lekker thuis (of op het terras) zitten. De benen voelden verrassend goed aan tijdens het begin van de duurloop en de eerste 10km vlogen eigenlijk om zonder dat ik hier erg in had. Dat is ook altijd het vreemde, wanneer je 10km gaat lopen krijg je het na 6km al zwaar en wanneer je 20km gaat doen pas rond punt 15. Dit geeft mij altijd de bevestiging dat ook hardlopen vooral een psychisch spelletje is. Rond km 14 ook een eerste gelletje genomen om de suikers weer aan te vullen en om hier ook weer aan gewend te raken richting de marathon, waarin ik vier van dit soort gelletjes neem.

Op km punt 16 kom ik aan bij het fietspad over de Rotte heen, bij de A12 en neem ik de andere kant van de oever terug richting Rotterdam. Voordeel was dat ik nu wind mee kreeg, maar nadeel dat de zon nu in mijn gezicht scheen in plaats van op mijn rug. Rond km punt 20 krijg ik het lastig, met zware benen, last van de warmte en een gevoel waarom ik dit nu eigenlijk zo leuk vind. Ik word echter afgeleid door de vele opmerkingen van fietsers (van: het is toch veel te warm om zo hard te lopen, kijk uit hij haalt je aan de binnenkant in, tot wat loop jij makkelijk). Als zij eens zouden voelen wat ik nu voelde dan zouden ze weten dat het er inderdaad vaak makkelijk uitziet maar dat mijn hartslag rond de 160 ligt, mijn benen in brand staan en ik alleen maar denk aan plaatsnemen op hun bagagedrager. Na verloop van tijd kijk ik op mijn horloge en zit ik al weer op 25km. Nog maar een paar km te gaan, terug naar huis waar ik de rest van de dag kan relaxen.

Terug een iets andere route genomen langs het Kralingse Bos, daar waar het tijdens de Marathon van Rotterdam altijd zo zwaar is en ik merk dat ik versnel en loop op een tempo van 3.40 per km zonder dat het echt veel moeite kost. Moe maar voldaan kom ik thuis aan en ben ik trots op mezelf. 8 trainingen in zware omstandigheden met daarbij weer twee ouderwetse ochtendduurlopen, een goede baantraining en als klap op de vuurpijl een duurloop van 32km. Ik ben blij, heel blij!

Afstanden deze week
Ma: 11km
Ma: 22km met 8 x 1000m in 3.11
Di: 17km
Wo: 3km
Do: 22km
Vr: 11km
Vr: 17km
Za: 20km met 3.56 en 144
Zo: 32km 3.56 en 151

Totaal week 31: 155km

Publicatiedatum: 7 augustus 2018