Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen

Week 4: eerste bij de 10 kilometer in Hoornaar

Week 4 was de eerste lange week in de voorbereiding op Rotterdam Marathon. Op het schema stond in totaal 140 kilometer, met daarnaast op zaterdag een 10 kilometer wedstrijd in Hoornaar.

Na de duurloop van zondag, welke toch wel erg moeizaam verliep, vond ik het redelijk spannend hoe de training van maandag zou verlopen. Normaal gesproken doe ik op maandag een intervaltraining op de baan maar in overleg met trainer Rob op zondag al besloten om een duurloop te doen op maandag, mocht de enkel hier goed genoeg voor voelen. Gelukkig was dit het geval en het gevoel was zo goed dat ik er een duurloop van 20 kilometer van heb gemaakt. Op dinsdag vervolgens de standaard rustdag.

Op woensdag een duurloop van 24 kilometer waarbij ik de marathonblokken dit keer heb overgeslagen om de enkelblessure goed te kunnen laten genezen. Tijdens de duurloop had ik totaal geen last van de enkel maar begon de oude knieblessure weer op te spelen. Gezien de ervaring van vorig jaar, rondom de Eindhoven Marathon, gaan dan direct alle alarmbellen rinkelen, zeker gezien wandelen onmogelijk was toen ik thuis aan kwam na de duurloop. Op donderdag ging het echter al wel weer beter en heb ik in de avond wederom een duurloop kunnen doen van 20 kilometer in tempo 3.48 met hartslag 157. Op vrijdagochtend vervolgens een duurloop van 16 kilometer.

Na de trainingen heb ik erg veel last van de knie maar gedurende de dag/nacht herstelt dit vervolgens weer waardoor ik de trainingen wel kan uitvoeren, zij het soms in een wat aangepaste vorm. Op zaterdag stond er een wedstrijd op het programma: de 10 kilometer in Hoornaar. Deze wedstrijd is onderdeel van het Grote Rivieren Circuit, een reeks van wedstrijden waarna een klassement wordt opgemaakt. Het is voor mij niet mogelijk om alle wedstrijden uit het circuit te lopen, maar het is wel leuk om af en toe een wedstrijd mee te doen, zeker gezien er altijd wel een sterk deelnemersveld aan de start staat. Ook dit jaar was dit het geval met in ieder geval drie lopers waar ik tijdens de wedstrijd op zou moeten letten.

Er stond veel wind en de wedstrijd ging voornamelijk door de polders, waardoor een snelle tijd er niet in zou zitten en voor de wedstrijd had ik me dan ook al voorgenomen om vooral voor de klassering te lopen en te proberen de wedstrijd te winnen. Na de start was het eerst een kilometer wind mee, maar daarna al snel fors wind tegen. Door wat versnellingen te plaatsen, liepen we uiteindelijk nog met z’n tweeën op kop en werd het duidelijk dat één van ons zou gaan winnen. Door de tempo versnellingen in het begin van de wedstrijd voelden mijn benen al snel zwaar aan en wist ik dat het een zware wedstrijd zou worden. Na veel kop over kop te hebben gelopen, heb ik met nog zo’n 300 meter te gaan een eindsprint ingezet. Omdat ik hier vorig jaar ook had gelopen, wist ik dat het niet meer mogelijk was om in de laatste meters nog iemand te passeren waardoor het duidelijk was dat je op kop de laatste bochten in zou moeten gaan om te kunnen winnen.

Uiteindelijk lukte dit ook en na de tweede plaats van vorig jaar dit jaar dus eerste in een tijd van 32.13.

Op zondag nog een rustige duurloop gedaan van 21 kilometer in gemiddeld tempo 3.54. Door de 10 kilometer wedstrijd van de dag ervoor deed de rechterknie voor, tijdens en na de duurloop erg veel pijn, maar de ervaring leert dat deze pijn gedurende de dag weer afneemt. Deze eerste lange week in voorbereiding op de marathon heb ik 121 kilometer kunnen lopen, inclusief een 10 kilometer wedstrijd. Ik ben blij met dit resultaat en hoop vooral op een voorspoedig herstel van de knie zodat ik alles kan doen wat nodig is om een hele goede marathon te lopen begin april!

Tip van Nick

De tip welke ik mee zou willen geven, is dat het goed is om voorafgaand aan het lopen van een wedstrijd het parcours te verkennen zodat je weet wat je te wachten staat, denk hierbij aan de windrichting, eventuele bruggen, scherpe bochten zodat dit tijdens de wedstrijd niet als verassing komt. En wanneer je voor een klassering loopt is het altijd goed om het einde van het parcours te verkennen zodat je weet of je op kop moet lopen in de laatste honderden meters of juist niet.

Publicatiedatum: 29 januari 2018